hiDuP aKu Di pLkN

semua kenal logo ny x????



ok... aku nk cerita sal kehidupan aku sebelum , semasa dan selepas berada di PLKN... Program Latihan Khidmat Negara atau shortformnya <PLKN>... lupa lak nk bgtw.. aku dpt PLKN di Kem PLKN Tasik Meranti ,Wang Kelian , Perlis.. semasa di dlm kem , lelaki dipanggil sebagai Wira & perempuan pula sbg Wirawati...
kalo dgr jew ada org dpt PLKN ny,mst korg akan kata mcm ny kn???

  • alaa... budak tu jahat.. sebab tu dpt PLKN.. tgk mcm aku ny... xda pn dpt PLKN.. aku kn budak baik..
  • mst masa skola ang salu pontung kelas kn ??? sebab tu la ang dpt PLKN..
  • PLKN utk budak2 jahat.. mst ang jahat kn dulu ????
  • lagi satu , mst result Ko-Ku ang rendah kn ???
ok.. apa yg aku senarai kt atas tu , mst korg penah kata kn ??? 2 pada pndpt aku la.. sbb dulu masa aku dpt twrn PLKN ny pn , mcm2 org kata kt aku.. tp aku x kisah sbb bukan suma org dpt merasai pengalaman hidup di PLKN kn ??? aku rasa bertuah n bersyukur sgt sgt sbb nama aku tersenarai dlm PLKN..

Klik Read More untuk tahu dgn lebih lanjut !



setiap kem mesti ada 4 kompeni... antaranya ialah A , B , C & D...
  • A - Alpha ( VERTI HERP !
  • B - Bravo ( AI AI CHIP !
  • C - Charlie ( YEE HA .. ! LEK LU !
  • D - Delta ( AUG HUNGGA ! )
aku dari Kompeni D - Delta... trrademarks kompeni kami - " AUG HUNGGA ! ! "

bendera kebanggaan kami...dpt no 2 tuu... !

ini adalah bendera keempat - empat kompeni d Kem PLKN Tasik Meranti :


ini lak gambar barisan jurulatih , Komander , TKL , TKP , bahagian Medik & Kerani Pejabat :



semasa berada d sana.. mcm2 aktiviti dijalankan secara teratur & sistematik.. aku cerita rutin harian aku semasa ada di sana keyh ??

ny aku jadualkan masa aku d PLKN utk tatapan korg semua ..

0500 - 0630 : bgun pagi , mandi , solat subuh , bersiapkan diri
0630 - 0730 : rocall pagi , senaman pagi
0730 - 0745 : makan sarapan pagi
0745 - 0815 : bersiap utk masuk ke kelas
0830 - 1000 : masuk kelas
1000 - 1030 : makan pagi
1030 - 1200 : sambung kelas
1200 - 1230 : makan tengahari
1230 - 1400 : rehat di dalam dorm Kompeni masing2 , solat zohor
1400 - 1600 : aktiviti petang
1600 - 1630 : minum petang
1630 - 1730 : rehat , solat asar
1730 - 1830 : aktiviti riadah / bebas
1830 - 1900 : makan malam
1900 - 2130 : rehat dlm dorm , mandi , tido , sembang2 , solat maghrib n isya'
2130 - 2230 : rocall malam , bahagi tugas utk pengawal malam
2230 - 2300 : bersurai
2300 - 2315 : tutup lampu dan tido

ok.. my aku nak terangkan satu persatu jadual aku tu..
kami kena bgun pagi seawal jam 0500.. pd masa tu , kena bgun utk bersihkan diri , solat subuh berjemaah,bersiap utk p pdg kawad pd jam 0630 utk wt senaman pg sehingga la jam 0730.. lps abis ja senaman pagi , kami menjamah sarapan pagi.. lps abis ja mkn , kami kena bersiap lak utk p kelas.. pkaian p kelas mcm ny :

ha...!! nampak x pangkat kt baju aku tu??? hehe.. xda la tggi sgt pgkt 2... tp ok la dr xda pa kn ???


clss dr jam 0830 - 1200... pd jam 1000, kami rehat utk mkn pagi... lps mkn , msuk kelas balik jam 1030.. lps abis saja kelas pd jam 1200 , kami mkn tengahari lak..kja mkn ja kn??? mmg gemuk la kalau berterusan dok dlm PLKN ny.. lps abis mkn , kami rest kejap , then kena bersiap utk aktiviti ptg lak jam 0200..  rest x lama pn tp smpt la mandi , tido n solat..

aktiviti petang lak adalah spt berikut :

  • persiapan utk persembahan Kontrak Kita Janji ( KKJ )
  • melukis bendera utk melambangkan kekuatan serta semangat setiap ahli Kompeni
  • persiapan utk persembahan dlm kelas
  • latihan kawad kaki
  • latihan kembara halangan - di dlm litar kembara halangan
  • latihan rakit & kayak - di tasik
  • larian merentas desa
  • mendengar ceramah mengenai senapang Colt M 16 serta latihan menembak - di dlm kelas
  • belajar Tempur Tanpa Senjata ( TTS ) - di padang kawad

ada byk lagi aktiviti2 yg dijalankan... tp x larat aku nk listkan semuanya sbb semua aktiviti2 yg dpa wt,semuanya best2 belaka..

aktiviti masa ptg , aku xyah terangkan la ek ??? sbb aku dh list kt atas 2.. hehe.. masa riadah lak , kami akan wt hal masing2.. kami nak main apa2 pn bole (contohnya bola jaring , bola sepak , futsal , bola tampar , sepak takraw , badminton  n mcm2 lagi) , nak jonging pn bole.. dok borak2 bole.. tanam tanaman pn bole.. usha kwn2 main pn bole.. byk plak bole aku ny ea..hehe..

lps abis riadah , kita makan dulu ! lps tu baru la kita rehatkan diri..setiap mlm jumaat (means ary kamis mlm jumaat) n pagi jumaat , kami kena p surau utk smyg berjemaah n bacaan yassin serta mendengar kuliah subuh pd ary jumaat pg tu.. mmg rmy yg tido la bila dgr kuliah subuh tu ! termasuk gak aku..hehe..tp kadang2 lar , x berani nk wt selalu..

sebelum nk tido tu , kan kami kena tutup lampu ?? tapi Kompeni aku ny JAHAT cket.. mana x nya , jurulatih suruh tutup lampu , kami bley lak p menyembang , lepak n merayau d dorm Kompeni len.. siap mkn bagi g sblm tido... WAJIB lak tu ! ! mg bagus utk otak betol lar..hehe..

ok... now i wan to show u olzz the picture when i'm in national service ...

ny masa kembara halangan


 ini adalah ahli dlm Kompeni aku

 ahli dlm Kompeni Bravo


 ini lak Tarzan Swing..mula2 aku wt , jatuh gak la..abis basah baju loreng aku tu..
 lps abis partandingan kembara halangan.. Kompeni aku dpt no. 2
 inilah keputusannya.... Kompeni Delta kalah tipis ngn Kompeni Bravo..
 ini adalah pelatih yg msuk pertandingan kembara halangan
 ketua jutulatih dlm Kompeni aku.. lurve cg P-Nut !
 ny la Komander , TKL , TKP , En Rahman , cg Hizan
ketua Kompeni bersalam dgn Komender












ok... selesai gambar utk kembara halangan.. next gmbr lain lak..

semasa aktiviti kayak n rakit

 teman utk aku berkongsi rahsia...
 cg Bum , cg Ibrahim n cg Ridhwan wif Wirawati Kompeni Bravo..
 pertunjukkan dari jurulatih sebelum memulakan pertandingan..
 jurulatih kesayangan aku... cg Mie ! !
 Wira dlm Kompeni Delta yg masuk pertandingan kayak n rakit..
penghulu Wirawati wiF Hanis












ok...tu lak gmbr masa kayak n rakit...next masa acara merentas desa n kawad kaki...

merentas desa

 Wira Yusri dr Kompeni Bravo..

Wira Kechik dr Kompeni Alpha
















p/s : sory la ek..aku ada gmbr dpa dua ny ja..yg len x smpt nk download dlm page group kem kami... bkn beerti aku suka kt dpa dua ny ek !

kawad kaki

 wirawati Bravo
 kesemua pelatih - pelatih PLKN kumpulan 2 siri 8 / 2011 Kem PLKN Tasik Meranti
 dgn jurulatih yg paling cun !
 jurulatih yg terlibat dlm kawad kaki
 antara juri - juri dlm pertandingan ny

 wira Delta
 Komander dgn cg Rusdee
 muka keletihan
jurulatih PLKN












ok... inilah gambar semasa kawad kaki n merentas desa..next gmbr malam terakhir sebelum balik umah masing2..

malam PoP Ye Ye vS Bollywood

 wira dan wirawati kompeni Delta
 apabila jurulatih mula meragam
 cg Moody dgn cg Yus
 wira Delta wiF cg Mie
 apabila wira Delta mula meragam...
 muka tu boh cat utk wt lakonan atas permintaan komander..
cg Moody la mak andamnya...
 naik basikal TKL..
 antara hasil make-up cg Moody
 tuuu diaaaaaaaaa..... segak2 belaka semuanya...
 En Rahman bergurau senda bersama Cg Rosli.. hahaha LAWOK !
 dlm blik pn smpt posing ngn basikal TKL
 cg Qhaled wiF Cg Intan
 cg Intan wiF Ustaz d PLKN... ensem kn ustaz kami???huhu
 Cg Yasha Widad wiF Cg Sha
 Cg P-Nut n Cg Bum wiF wirawati Delta
mcm2 gaya & fesyen yg digayakan oleh pelatih2 PLKN...












kena jaga semasa hari lawatan keluarga

 Wirawati Amira & Koperal Hanis

 Wirawati Siti Noor Azwa & Saidatul Amira
 mlm kena denda memakai baju loreng
 Wirawati Amira , Syed , & Combi ( nama glamor d kem )
 Wirawati Ika , Najwa , & Haimuni
 Wirawati Azwa & Koperal Farah
 Wirawati Anisah & Azwa
 bawa kek utk smbut bfdy Wirawati K'Un
 Wirawati Anisah & Koperal Farah
 Penghulu Wirawati Cik Mint & Koperal Farah
 Wirawati Ros & Sarjan Syafinas
Koperal Hanis & Koperal Farah












ReLaX tIMe !








 Wirawati Kompeni Delta

 dlm dorm sblm nk kuar p mkn besar d pdg kawad





 Wirawati Kaedsareen & Najwa



 Kami Bertiga Selalu Bersama

 Nice Shoot !
 Kami bergambar bersama sebelum kuar dr kem awal dr tarikh asal




does we look likes twins ? ? ?













p/s : kwn2 d PLKN semuanya sporting2...epy sgt2 bla ada ngn ampa suma!!

0 KomeN BerNaS: