PeKaT LoGhaT UtaRa


cuba hampa baca artikel di bawah ny . . memang pure bahasa utara lah !


Ni , nak ceqhita kat hangpa semua . 
Tadi ni oqang sebelah qhumah aku ni dok bising pa xtaulah . 
Hingaq sampai ke qhumah aku pon bleh dengaq , 
dengaq kata dapoq qhumah dia terbakaq . 
Time dok qembang2 tu la dia nak terbakaq pon , 
time aku nak makan nasik ( lauk toyu dengan ikan goreng ) . 
Xdak time len ka nak terbakaq pon , 
dah la pagi tadi menyoqok pon dak , 
adik aku sentai abeh koi cok kodok 
dengan pengat ubi mak aku buat , 
kuqang jaq btoi . . Tapi tu ceqhita pagi tadi , 
ni dapoq sebelah qhumah aku ni . 
camana nak buat ? Seqheyau jugak aku nak pi , bukan pa , 
satgi kot tong gaih dia meletup haa x pasai2 
ngn muka aku yang hensem ni ceqeme . . hehe . . 
Tapi aku gagah pi la jugak kan , pasai anak daqa dia comei , 
dah la comei meqhela plak tuh . 
bleh aku qelin2 satgi tolong apa yg patot . 
Bila aku sampai ja belakang qhumah tuh , 
mak aii api dia punya panaih , 
nak pi dekat pon x bleh . Oqang kampong pakat dok kaut 
ayaq paqit nak simbah kat api .
 Ada ka pakai ayaq caq? Yg aku syok ada soqang oqang tua ni 
ngan keleboq2 sekali dia kaut . 
Buat pa paklong oit , buat habih qiang ja , 
xguna sekupang pon . 
Ada yg dok punggai pasiaq pon ada , ishh macam2 . 
Satgi kalau kita pi tegoq , dia habaq kita kuqang jaq , 
biaq pi lah . Yg budak2 pulak , dok qabat pokok nak tengok , 
hishh satgi ngan pokok2 dia sambaq mampoih . 
Bodo piang jugak budak2 ni . 
Masa tu aku tengok zen qhumah dah dok meletik2 dah , pii . . !
qhumah aku ! ! ! Baqu teqhingat , camana ni , 
mampoih la , mana aku nak tidoq malam ni 
kalau dia sambaq qhumah aku , 
beqhembun la . .  Qhumah aku ! !  
Tolong wei ! !

* bagi sesiapa yg x berapa nak paham artikel kt atas 2 , ley my tnya aku na . . jangan segan-segan la noh !



hah ! tu dia ! aku bg gambaq negeri-negeri yg ckp utara !

salah satunya negeri aku lah ! Pulau Pinang !


0 KomeN BerNaS: