nAk kAyA ! tApi sOmbOnG !

assalamualaikum
hye peeps !

cuba imagine kenapa apek apek semuanya kaya ? ingat ada ka yang susah macam org melayu ! ada ka ? sebab org melayu ny kadang-kadang suka mengharap orang lain tolong sedangkan dia masih menpunyai kudrat lg . dan satu hal lagi , org melayu ny , kalau dah kaya sikit mulalah nk berlagak jadi macam orang lain yang berpangkat tinggi dan dihormati . tapi , cuba korang tgk cina even diorang kaya raya , diorang pergi shopping mall pakai seluar pendek , singlet , selipar ja taw ! sekali keluarkan duit , berkepuk kepuk . bukan macam melayu yang suka guna 

" Biar PAPA Asal BERGAYA " 

bergaya saja x guna kalau duit sikit pun xda ! buat malu ja . bukan niat aku nak menjatuhkan maruah bangsa aku sendiri , tapi korang fikir fikirkan lah yer ! takkan selamanya kita asyik nak bergaya ja , tapi duit xda nak terus sampai bila ? jangan malukan bangsa sendiri la wei !

cuba baca dan fahami kisah di bawah ni : 

Kisah 1 :

seorang cina kaya membeli 10 bungkus nasi untuk seekor kucingnya makan setiap hari . apa yang ada dalam fikiran org melayu ? sayang kucing ? kucing makan banyak ?

jawapan cina : "saya beli banyak sebab kwn saya baru buka kedai makan , bagi duit mesti tak nak terima . jadi ini saja cara saya utk membantu dia . "

Kisah 2 :

seorang melayu pergi membelidi kedai cina yang buruk , hanya untuk melihat anak tuan kedai yang cantik . satu hari , gadis itu tiada . setelah ditanya , rupanya gadis itu sudah pergi menyambung pengajiannya di England . apa yang ada dalam fikiran org melayu ? kedai buruk tapi duit banyak ! pergi gadai tanah atau buat pinjaman Ah Long ?

jawapan cina : " saya dari keluarga keturunan Lim , bila anak saya nak pergi belajar , semua Lim yang kaya akan bantu Lim yang miskin . tak perlu bayar balik ,bila Lim yang miskin itu sudah menjadi kaya , Lim kaya yang baru itu akan bantu Lim miskin yang lain pula ."

Kisah 3 :

pihak masjid mahu mengubahsuai masjid , bajet hanya RM20k sahaja . dicari kontraktor melayu , apa yg ada dalam fikiran mereka ? hanya harga RM20k sahaja ? pihak masjid mencuba pula dengan kontraktor cina . terkejut imam ! hal ini kerana kontraktor tersebut hanya memerlukan RM12k sahaja .

jawapan cina : " tempat ini dibuat untuk orang sembahyang . tak boleh nak ambil mahal , nanti Tuhan marah ."


++++++++++++++++++++++++++++++++


# cuba kita hayati betul betul cara pemikiran orang cina dengan orang melayu . banyak bezanya kan ? dan kita boleh ambil semua ny sebagai pengajaran!

# kenapa perlu memusuhi atau begadauh sesama sendiri dalam satu negara ?

# WAKE UP LA ! kalau nak tengok Malaysia terus maju , rakyat yang ada dalam negara tu perlulah maju dahulu !

# bukan harapkan pihak luar yang nak majukan negara kita sendiri !


0 KomeN BerNaS: